A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Алтинівський ліцей
Кролевецької міської ради Сумської області

15.03.2021 Публіцистичний стиль, сфера його використання, призначення, основні ознаки

Дата: 15.03.2021 08:52
Кількість переглядів: 783

Опрацювати теоретичний матеріал

Провести лінгвістичне дослідженн даного тексту

                                   Публіцистичний стиль

Сфера використання — громадсько-політична, суспільно-виробнича, культурно-освітня діяльність, навчання.

Призначення:

  • розв'язання важливих актуальних суспільно-політичних проблем інформаційно-пропагандистськими методами;
  • активний вплив на читача (слухача), спонукання його до діяльності, до бажання зайняти певну громадянську позицію, змінити погляди чи сформувати нові;
  • пропаганда певних думок, переконань, ідей, теорій та активна агітація за втілення їх у повсякдення.

 Основні ознаки:

  • доступність мови й формулювань (орієнтація на широкий загал);
  • логічність доказів і полемічність викладу;
  • поєднання точних найменувань, дат, подій, місцевості, учасників, викладення наукових положень і фактів з емоційно-експресивною образністю;
  • наявність низки яскравих засобів позитивного чи негативного авторського тлумачення, яке має здебільшого тенденційний характер;
  • широке використання художніх засобів (епітетів, порівнянь, метафор, гіпербол та ін.).

 Основні мовні засоби:

  • синтез складників наукового, офіційно-ділового, художнього й розмовного стилів;
  • лексика, насичена суспільно-політичними й соціально-економічними термінами, закликами, гаслами (електорат, багатомандатний, приватизація та ін.,);
  • багатозначна образна лексика, емоційно-оцінні слова (політичний бомонд, наукова еліта, епохальний вибір й ін.,), експресивні сталі словосполуки (інтелектуальний потенціал, одностайний вибір, рекордний рубіж), перифрази (біле золото — бавовна; голубі магістралі — ріки; легені планети — ліси й ін.,);
  • уживання в переносному значенні наукових, спортивних, музичних, військових та інших термінів (опинитися на лаві запасних, орбіти співробітництва, президентський тил, парламентський хор, лідер змагання, фронт робіт, галопуюча інфляція, брудні гроші, відмивання грошей, заморожування цін і под.,);
  • часте використання іншомовних суфіксів -іст (-ист), -атор, -ація та ін. (пацифіст, культурист, провокатор, пролонгація); префікси псевдо-, нео-, супер-, інтер- та ін. (псевдоідея, неофашизм, суперкомп'ютер, інтерактивний);
  • різні типи питальних, окличних та спонукальних речень, зворотний порядок слів, складні речення ускладненого типу з повторюваними сполучниками та ін.;
  • використання влучних афористичних, інтригуючих заголовків.

Підстилі:

  • стиль ЗМІ— засобів масової інформації (часописи, листівки, радіо, телевізія тощо),
  • художньо-публіцистичний стиль (памфлети, фейлетони, політичні доповіді, нариси тощо),
  • есе (короткий нарис вишуканої форми);
  • науково-публіцистичний стиль (літературно-критичні статті, огляди, рецензії тощо).
  •  

Провести лінгвістичне дослідження тексту

     Прочитайте текст, визначте мовні ознаки стилю, який йому властивий. Аргументуйте відповідь прикладами. Виберіть саме те слово в дужках, яке в тексті є стилістично доцільним та граматично правильним.

     16-річний Дмитро, вирішивши (підвищити, підняти) рейтинг своєї сторінки на сайті, де спілкуються мільйони людей, за допомогою СМС-повідомлень (витратив, розтринькав, пустив на вітер) 74 тисячі гривень. СМС хлопець (відправляв, адресував) із безлімітного телефону мами, який фінансувався коштом підприємства, де вона працювала. За півтора місяці прийшов рахунок. Спочатку подумали – помилка. Оператор надав (доказ, доведення, підтвердження) – роздруківку на сімдесяти семи сторінках, де переважно фігурував лише один короткий номер. Виявилося, одне повідомлення (вартувало, коштувало) 16 грн.

     Мати Дмитра віддала всі (заощадження, збереження). Директор підприємства, де вона працює, домовився з оператором виплачувати суму частинами – до кінця року. Жінці ж доведеться з рідною фірмою (розраховуватися, розплачуватися) кілька років – така (платня, ціна) за користування корпоративним апаратом.

     Від дзвінків дітей можна застрахуватися: мобільні оператори надають послугу з назвою "білий список". До нього будуть (додані, зараховані, включені) тільки ті номери, які вкажуть батьки. Пароль для внесення змін у цей список телефонів теж знатимуть лише дорослі.

     Із СМС – складніше. Їх не навчилися (блокувати, забороняти, обмежувати). На СМС-залежність "хворіє" від семи до десяти відсотків користувачів у світі. Наприклад, у Великобританії є (громадська, громадянська) організація, яка через (психологічні, психічні) тренінги допомагає залежним від мобільного.

     У продажу з'явилися телефони, що мають на клавішах голки, які заважають натискати. Іще одна вигадка – трубки, які через півхвилини розмови починають швидко нагріватися. В Україні поки що на цю проблему (не звертають уваги, не зважають), хоча вона вже (визріла, дозріла) й завдає не лише психологічної шкоди, а й прямих матеріальних (збитків, витрат).

     А чи  можна( попередити "хворобу", запобігти «хворобі»)?


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора