РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ
Тема: Усні і письмові висловлювання, текст. Читання коротких текстів.
Уміння висловлюватися чітко, грамотно, ясно дуже важливе для кожної людини. Від цього часто залежать успіхи в навчанні, професійний успіх, те, як людину сприйматимуть у суспільстві, як до неї ставитимуться друзі та вона сама до себе в житті. І сьогодні нашим завданням буде розвивати навички спілкування, складання власних висловлювань, визначення головного, розуміння понять «слово», «речення», «текст» та його особливостей.
Усе життя людини минає у спілкуванні. З батьками, іншими членами вашої родини, вчителями, друзями ви спілкуєтеся щодня, найчастіше — усно, рідше — письмово.
Усе те, що промовлено, почуто, прочитано або записано засобами мови (словами, реченнями, текстами), є висловленням.
Йдучи до школи, ви чуєте лагідні слова мами: «Гарного дня! Хороших тобі оцінок!» У відповідь кажете: «Дякую! Я старатимусь!». Це — усне спілкування. Почуті та сказані тобою слова й речення є усними висловленнями.
Над дверима школи розміщено плакат, на ньому — виведено слова «Ласкаво просимо!» Цими словами всіх, хто підходить до школи, гостинно вітають учителі та учні. Це — письмове спілкування. Записане та прочитане тобою й іншими людьми речення є письмовим висловленням.
Прочитайте. Чи є прочитане висловлення текстом? Чому ти так думаєш?
...І ось поле зазеленіло навесні. Невдовзі на ньому заквіли волошки. Волошки – дуже красиві квіти, з яких дівчата плетуть вінки.
Продовжте речення:
Якби я досягла великого успіху й мене запрошували різні країни стати їхньою громадянкою, я б ...
Чи доводилося вам чути: «Грамотність сьогодні не потрібна! Вивчення мовних правил — даремно витрачені зусилля та згаяний час!» Справді, навіщо вчитися писати грамотно?
По-перше, грамотне письмо — це повага до того, з ким ви спілкуєтеся. По-друге, помилки ускладнюють спілкування — відволікають від змісту, а можуть його і спотворити.
І ще одне. Чи не здається вам, що людина, яка не може навчитися писати грамотно, є лінивою? Вона не спроможна зробити над собою зусилля, не може або не хоче вдосконалюватись