06.05.2020 Маса, гурт людей і їх провідник. Лідер - сильна особистість між мрією, духовністю й жорстокістю у драматичному етюді "По дорозі в казку"
Повторити зміст твору Олександра Олеся "По дорозі в казку".
Опрацювати та законспектувати теоретичний матеріал додатка 1.
Дати відповідь на запитання. Яка поезія Олександра Олеся вам найбільше сподобалась і чим саме?
Додаток 1
Аналіз етюду «По дорозі в казку» Олександра Олеся
Паспорт твору
Історія написання:
1914-го року виходить збірка Олександра Олеся «Драматичні етюди». Особливо яскраве враження справляє етюд «По дорозі в Казку», створений письменником ще в 1908 року. Про популярність його свідчить той факт, що твір видавався у 1910, 1914, 1921, 1934 роках.Драма Олександра Олеся «По дорозі в Казку» присвячена завжди актуальній проблемі вождя і народу. Поступ, мета завжди досягаються сміливістю одиниць, їхнім подвижництвом, а нерідко й смертю. Образ Казки як символ ц у цьому творі багатогранний. Це і держава, і мрія, і земля обітована – тобто все те, що манить і тривожить людські уми, спонукає до руху вперед.
Художній напрям:модернізм
Течія:символізм з ознаками романтизму.
Ознаки символізму:
- переконаність героїв у необхідності обрати поводиря,
- віра в невідворотність долі,
- впевненість у марності надій на розгадування таємниць життя.
Ознаки романтизму:
- уславлення сильної особистості, спроможної повести за собою натовп, та її героїзму,
- використання алегоричних образів, наприклад, вінок із червоних маків.
Рід літератури:епос.
Жанр:етюд
Драматичний етюд (фр. etude — вивчення, нарис) — невеликий, як правило, одноактний віршовий чи прозовий драматичний твір, у якому представлено епізод чи фрагменти світу, а дійові особи зображуються лаконічно, пунктирно, стаючи образами-символами.
Драматург, відкидаючи приземленість, створює філософсько-ліричні настроєві «картинки» життя і виявляє в них загальнолюдські цінності.
Талановитимпредставникомцього жанру бувОлександр Олесь: «Трагедіясерця», «Осінь», «При світліватри», «На свій шлях», «По дорозі в Казку».
Тема:взаємини героя (індивідуальності) й натовпу (колективу), розбіжністьміжмрією й дійсністю, ідеалом і реальністю.
Ідея:засудження матеріальних цінностей, возвеличення духовності, мрії.
Образи:
Людей:
Хлопець.
Дівчина.
Юрба (старі, молоді, жінки, діти).
Символічніобрази:
Мак –це символ жертовної крові, яку проливає той, хто прагне покращити життя людей.
Терен (терновийвінок) – символ справжнього вождя, який готовий на жертву заради інших.
Людина подібна до горили– символ духовної збіднілості й обмеженності.
Хлопчик у вбілому вбранні, який прийшов із Казки – символ нового покоління, якому належить творити майбутнє.
Квітку папороті(хлопчик мав намір зірвати)– символ щастя і безсмертя народного волелюбного духу.
Дорога в Казку – символ духовних поривань людини до кращого життя.
Час і місце подій:не вказані (ці проблеми можуть бути в будь-якій країні в будь-який час)
Сюжетний ланцюжок:
І картина
- Люди з юрби нарікають, що в лісі де вони живуть холодно, голодно, що тут не можна жити.
- Молодий хлопець пропонує шукати дорогу з лісу, з нього сміються. Дівчина приходить його пожаліти, віно бражається. Дівчина говорить, що любить шевця. Хлопець говорить, що той — не орел, а любити треба лише орлів, героїв.
- Хлопець нарікає на байдужість людей, рабську покору, задоволення малим. І йде шукати дорогу з лісу, до сонця.
- Народ вирішує іти за хлопцем, який вказав їм мету життя.
ІІ картина
- Юрба визнала свого лідера, учителя, повірила йому, побачила його силу й сміливість (він навіть поглядом приборкував хижих звірів)
- Люди йдуть за вождем, долаючи труднощі, гинучи. Він закликає небоятися перешкод, які ще зустрінуться на шляху
ІІІ картина
- Вождь знесилений, утомлений. На мить йому здається, що він заблукав, загубив дорогу. Юрба зневіряється, сміється зі свого поводиря, кидає в нього каміння, залишає його і йде назад до своєї домівки в лісі
- До забитого камінням, ледь живого вождя спускається хлопчик із Казки. Йому здається, що це привид. Але той відхиляє гілки й показує вождеві сонячне проміння й золоту браму Казки. Він кличе людей, але ті його не чують, бо знайшли собі нового вождя – людину подібну до горили.
Проблематика:
- взаємини лідера і маси, натовпу і героя;
- матеріальне і духовне;
- суперечність між аморальністю і духовністю;
- мрія та реальність;
- шляхи досягнення мети.