10.04.2020 Поль Верлен " Поетичне мистецтво", Осіння пісня". Артюр Рембо " Голосівки", " Моя циганерія"
Добрий день, шановні учні! Сьогодні наш урок буде складатися з двох частин. У І частині мова йтиме про Поль Верлена, у ІІ - про Артюра Рембо. Тож до роботи!
«Найбільш оригінальний, грішний, містичний. Найбільш натхненний і справжній серед сучасних поетів»,- так висловлювався Анатоль Франс про Поля Верлена. Пристрасний і неврівноважений, чутливий і надзвичайно емоційний, богемний митець і скандальний в’язень - таким був визнаний майстер імпресіонізму, зачинатель символізму у французькій поезії - Поль Верлен, якого 1891 року визнали «Королем поетів»...
Завдання: перейдіть за посиланням і подивіться відео https://www.youtube.com/watch?v=G1RDcImFuCk
Вірш П. Верлена «Поетичне мистецтво» став поетичним маніфестом символізму. Написаний 1874 року, а надрукований 1882-го. «Найперше - музика у слові», - такою є головна теза поета. Поняття музикальності він трактує досить широко. Це подолання в поезії всього, що заважає ліричному самовираженню: законів логіки, звичайних форм віршування, точності змісту. Поет, за Верленом,- медіум, яким керує інтуїція, а не логіка.
Того ж року (1874), крім «Поетичного мистецтва», вийшла збірка П. Верлена «Романси без слів», що структурно містить три розділи: «Забуті арієти», «Бельгійські пейзажі» та «Акварелі».
Серед дев’яти «забутих арієт» (арієта - невелика арія, проста за викладом і пісенним характером мелодія) найвідомішою є поезія «Так тихо серце плаче» (переклад М. Рильського).
Завдання: прочитайте поезії Поль Верлена, подані у підручнику.
Творча робота
♦ Порівняйте переклади вірша Поля Верлена «Так тихо серце плаче» різними авторами. Оформіть таблицю
Предмет порівняння |
Рильський | Терещенко | Лукаш | Драй - Хмара |
---|---|---|---|---|
Настрій вірша | ||||
Епітети | ||||
Метафори | ||||
Образи | ||||
Інше |
Спів без слів
Гаряче серце плаче,
Мов дощ у місті йде.
У серці сум неначе,
Тому так гірко плаче.
Приємно так дощить
Над дахом, над землею.
І на душі в цю мить
У мене теж дощить!
Ці сльози без причини
У мене на душі.
Невже усе хвилинне?
Цей смуток без причини.
На серці дивно так -
Ні гніву, ні любові.
Чого ж мені, однак,
На серці тяжко так?
(Переклад М. Терещенка)
* * *
Із серця рветься плач,
Як дощ іллється з неба.
Від зради чи невдач,
Відкіль цей тужний плач?
О, хлюпотіння зливи
По крівлях, по землі!
На серце нещасливе
Спливають співи зливи
Лягає без причин
Туга на серці туга.
З відчаю хоч кричи!
Від муки дітись ніде,
Рве серце марний жаль.
Любові й зненавиди
Нема, а дітись ніде!
(Переклад М. Лукаша)
* * *
В серці і сльози, і біль -
Небо над городом плаче.
Що це за туга?
Відкіль цей невгамовний біль?
Мжиці занурені звуки
І на землі, й по дахах!
В серце, що в’яне зі скуки,
Ллються зажурені звуки.
Сльози і біль без причин
В серці, якому байдуже...
Тут ані зрад, ні провин:
Тут моя туга причин.
Чи не найбільше це горе -
Навіть не знати, чому
В серце несміле і хворе
Люто закралося горе?
(Переклад М. Драй-Хмари)
* * *
Так тихо серце плаче,
Як дощ шумить над містом.
Нема причин неначе,
А серце ревно плаче!
О, ніжно як шумить
Дощ по дахах, по листю!
У цю тужливу мить
Як солодко шумить!
Відкіль цей плач. Не знати,
В осиротілім серці?
Ні зради, ні утрати,-
Відкіль журба, не знати.
Найтяжчий, певне, сум,-
Без гніву, без любові,
Без ревнощів, без дум -
Такий нестерпний сум.
(Переклад М. Рильського)
Зверніть увагу! Опрацюйте статтю на с.176 " Підсумки".
ІІ частина уроку.
«…Я люблю всіх поетів, всіх парнасців, тому що поет — це парнасець, закоханий в ідеальну красу. Я буду парнасцем. Я присягаюся… завше обожнювати двох богинь: Музу й Свободу»,— писав Артюр Рембо про себе. А Пабло Неруда сказав про нього: «Рембо, перебудувавши всю поетику, зумів знайти шлях до найшаленішої краси» . Чи зможемо ми відчути цю «найшаленішу красу» віршів А. Рембо — з’ясуємо сьогодні на уроці.
Завдання: прочитайте про Артюра Рембо с. 177 -179.
Завдання: прочитайте вірші Артюра Рембо с. 179 - 180.
Виконайте завдання № 6 с.180 ( письмово).
Чекаю фото звіт виконаних робіт на вайбер 0680941941!
Будьте уважними в опрацюванні усних завдань уроку - на наступному уроці буде тест на перевірку знань!